"A táskakészítő workshopunkon készült tárgyak a személyes kötődés és az egyediség miatt is sokkal megbecsültebbek tulajdonosaik számára. Ha pedig megbecsülik, valószínűleg tovább is használják."
-interjú a Mittersisters egyik alapítójával, Mitter Rozival

A
Mittersisters márkát megalapozó projekt, a táskakészítő workshop megálmodója
egy designer testvérpár Mitter Anna Róza és Mitter Viola voltak. A projekt
ugyan közösen indult, a grafikai arculat és a design irány Viola munkája, magát
a vállalkozást és a márkát azonban Rozi és társa folytatja. Az interjút így,
Rozi, Veled készítem!
Textiltervezőként végeztél a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, aminek keretében
egy évet ösztöndíjjal Madridban töltöttél. 2015-ben Gombold újra döntős,
2016-ban pedig Kozma Lajos ösztöndíjas voltál és ugyanebben az évben saját
vállalkozási ötleted megvalósításába fogtál. Mit gondolsz, a külföldi lehetőség
nélkül is elérted volna ezeket a sikereket?
A Madridban töltött idő mindenképpen
meghatározó időszaka volt az életemnek, de nem hinném, hogy különösebben nagy
hatással lett volna a mostani vállalkozásomra. A workshopok ötlete egy pillanat
alatt jött és a megvalósítást is ugyanazzal a hévvel vittem véghez, ami
jellemző a működésmódomra. Madrid talán azt a hitet erősítette bennem, hogy
érdemes bátran, együttműködésekre építve kipróbálni magam.
Fiatal designerként látsz olyan
problémákat, tapasztaltál olyan nehézségeket Magyarországon az ötleted
megvalósítása vonatkozásában, amelyek külföldön kevésbé jellemzőek? Hogy
tapasztaltad, nehéz ma beindítani egy vállalkozást a divatszakmában?
Szerintem nehéz dolga van ma annak,
területtől függetlenül, aki egy design/ divat vállalkozás elindításába kezd.
Egyrészt sok tehetséges tervező közt kell helytállni. Emiatt kell egy olyan
ötlet, ami kiemeli a vállalkozást. Másrészt komoly marketing erőfeszítéseket
kell tenni ahhoz, hogy a hangod meg is hallják.
Ez nekem nem is sikerülhetett volna az üzlettársam nélkül, aki gazdasági
területről érkezett, így a kompetenciáink tökéletesen kiegészítik egymást.
Egy vállalkozás beindításának, úgy gondolom, elég jó feltételei vannak ma
Magyarországon, akár az adózást, akár a különböző vállalkozóvá válást segítő
támogatásokat nézzük.

Gondoltál korábban arra, hogy nem is Magyarországon valósítod meg a siker történetedet, hanem inkább külföldön?
Sok időt töltöttem külföldön, de csak egyetlen egy alkalommal fordult meg a fejemben, hogy kint is maradok, és az elsősorban a kint megismert emberek miatt volt.
Miért pont táskatervezés? Volt ennek valamiféle gyerekkori vagy családi indíttatása?
A táskatervezés nekem egy irány, amit nagyon közel érzek magamhoz, de ez most főként az emberi tényező miatt fontos. Itt az alapfazonokon túl a tervezés lényegi részét átengedem a jelentkezőknek, és én csak mint mentor vagyok jelen. Az én dolgom, hogy megteremtsem a lehetőségét annak, hogy mások is átélhessék az alkotás örömét.
A tervezői énemet az elmúlt időszakban inkább a ruhatervezésben éltem ki, a legutolsó kollekcióm 2016 december elején készült el, a Kozma-ösztöndíj keretein belül.
Talán korai még ez a kérdés, de ma is a
táskatervezést választanád, ha újrakezdenéd a tanulmányaidat?
Ha a vállalkozás kezdetén meg kellett
volna hoznom azt a döntést, hogy mostantól csak táskákat készítek, szerintem el
sem kezdtem volna. Szeretem a bőrműves szakmát, de
azt hiszem, a tervezés bármelyik formáját tudnám ugyanilyen lendülettel és
lelkesedéssel csinálni. A legfontosabb számomra az, hogy átgondolt és profi
minőségű munkákat adjak ki a kezeim közül. Nyitott vagyok minden újra, folyton
tanulok, kipróbálok új irányokat.
A mostani vállalkozásban a folytonos interakció, az, hogy mindig jön egy új
megkeresés, hihetetlenül izgalmas és minden nap új irányokat nyit meg.
Vannak elképzeléseid arra vonatkozóan, hogy a táskatervezéshez hasonló mértékben más kiegészítők tervezésébe is belevágsz?

Az egyetemen elég komplex bőrös képzést
kaptunk, amit kiegészített a Madridban szerzett ruhás tapasztalat, így a divat
egyik felülete sem áll messze tőlem. Folyamatos ötletelésben vagyunk a
portfólió bővítésével kapcsolatban.
A Mittersisters ettől függetlenül tart apróbb kiegészítők készítésére
kialakított rövidebb időtartamú kurzusokat is, valamint céges rendezvényeken is
jelen vagyunk, ahol a megrendelővel való egyeztetés alapján a legkülönbözőbb
típusú ajándéktárgyak elkészítésére van lehetőség.
Mennyire tartod magadat elfoglaltnak a munkád kapcsán? Van például szabadidőd más táskatervezők munkáinak tanulmányozására vagy kizárólag a saját ötleteid mentén tevékenykedsz? Vannak példaképeid?
Időm most éppen nincs. Éjjel-nappal a
márka fejlesztésén dolgozom. A következő cél egy férfi kollekció megalkotása,
amire úgy tűnik, szintén van akkora igény, mint a női kiegészítőkre. Ez
számomra azért volt egy kellemes, de meglepő fordulat, mert a tárgyak
elkészítéséhez jelentős időbefektetésre is szükség van, így az elsőszámú
célcsoportunk eddig inkább a divatorientált női réteg volt.
Fontosnak tartom, hogy egy tervező naprakész legyen azzal kapcsolatban, hogy mi
történik körülötte a világban, ez vezethet ahhoz, hogy folyamatos fejlődésben
maradjunk.
Fél munka lenne a részemről, ha a testvéredről, Violáról nem kérdeznék. Mi az ő
szerepe a The Studio Projekten belül?

Grafikusként Viola álmodta meg a márka
arculatát, a design irányt, valamint az egész grafikai részt. Több mint egy
évvel ezelőtt közösen kezdtük el a táskakészítő kurzusok lebonyolítását, együtt
tettük meg a kezdeti lépéseket. A terület specifikusságára való tekintettel a
vállalkozást azonban én alapítottam és a márka kreatív munkálatait is én
folytatom.
Ettől függetlenül napi szinten segítjük és inspiráljuk egymás munkáját, ami
egész életünkben jellemző volt a kapcsolatunkra. Valószínűnek tartom, hogy
rengeteg közös projektünk lesz még Violával úgy designerként, mint testvérként.
Mit gondolsz a hazai táskatervezői, illetve a vásárlói környezetről? Jelentős a konkurencia? Mennyire érzed egyedinek a táskakészítő workshop ötletedet?
Úgy gondolom, hogy táskatervezőként
jelentős verseny van itthon és globális szinten is. Már az is óriási
teljesítmény tervezőként, ha egy-egy vásárlót visszanyerünk a fast fashion
márkáktól.
A vásárló bevonása a tervezésbe egy nagyon átgondolt, tudatos döntés
következménye. Úgy gondoltam, hogy ez közelebb hozhat az emberekhez egy márkát.
Az alap táskamodellekkel valós piaci igényt elégítek ki, amihez hozzáadódik a
maximális személyre szabhatóság, valamint a tervezés és elkészítés adta élmény
is.

A résztvevői vélemények alapján mit emelnél ki, a legtöbben mit élveznek benne? Mit várnak, és ehhez képest mit kapnak egy-egy ilyen alkalmon? Találkoztatok már kiemelkedő tehetségű résztvevővel?
Szerintem a fő motivációt az adja, hogy
mindenki egy saját maga által tervezett és készített táskával távozhat tőlünk,
ami büszkeséggel tölti el az embereket. Az alkotás folyamata, és az, hogy a
kezeid közt születik meg egy tárgy, azon túl, hogy felszabadítja az emberek
kreatív energiáit, fejleszti a kézügyességet és teljesen ki is kapcsol.
A visszajelzések nagyon pozitívak és arányosan oszlanak el az elkészült táska
és az elkészítés adta élmény között. Ennek alátámasztására a legutóbbi workshop
egyik résztvevőjét tudom idézni: "A nap minden pillanatát élveztem, és ez a
leggyönyörűbb táska, amit életemben láttam." Ami valószínűleg igaz is, mivel
pont olyan lett a végeredmény, amilyennek Krisztina megálmodta.
A workshopokra nem kell kifejezett kézügyesség, így a végeredményt inkább az
befolyásolja, hogy a résztvevők mennyire hagyják, hogy felszabaduljanak a
kreatív ösztöneik, mennyire engedik el magukat. Hihetetlen látni, hogy egy-egy
kurzus végén mennyire felismerhetők az elkészült tárgyakon az egyes résztvevők
akár általunk is megismert személyiségjegyei.
Milyen fórumokon van lehetősége egy
fiatal tervezőnek megmutatnia a tehetségét? Hogy érzed, szükség lenne több,
vagy más fajta lehetőségre is?

Szerintem meg lehet találni a különböző ugródeszkákat, főként, hogy manapság már semmi nem választ el attól, hogy nemzetközi platformokon is pályázzunk fiatal tervezőként. Múlt évben sikeresen pályáztam egy, a Főváros Kormányhivatala által kiírt vállalkozóvá válást segítő támogatásra, aminek köszönhetően bővíthettem a Mittersisters műterem gépparkját, valamint elnyertem a Kozma Lajos ösztöndíjat is, ami pedig egy fenntartható ruhakollekció megalkotását eredményezte. Nyitott szemmel kell járni és keresni a lehetőségeket úgy hazai, mint nemzetközi szinten.
Ha jól tudom, akkor érdekel a környezettudatosság érvényesülése a divatban. Mik a távlati terveitek a vállalkozásotok kapcsán? Ezek a tervek valamilyen formában összhangban állnak a fenntarthatósággal, környezettudatossággal, vagy Magyarországon még korai ilyesmiről beszélni? A magyar divatipar tart már ezen a szinten?
Szerintem ez az egy lehetséges út létezik. Nekem személyesen fontos, hogy egy olyan világhoz járuljak hozzá saját munkámmal és vállalkozásommal, amelyik fenntarthatóbb, tisztelettudóbb, kíméletesebb. Emiatt is gondolom azt, hogy nincs értelme olyan irányokba elindulni, amik másfelé visznek. A Mittersisters márka egyik legfontosabb hívószava a divat visszalassítása. Célunk az, hogy minőséget és maradandót alkossunk. Azáltal, hogy lehetőséget nyújtunk vásárlóinknak arra, hogy megalkossák saját kiegészítőjüket, egyben bepillantást is nyújtunk a bőrös szakma rejtelmeibe és abba, hogy mennyi energia egy-egy táska elkészítése. A nálunk készült tárgyak a személyes kötődés és az egyediség miatt is sokkal megbecsültebbek tulajdonosaik számára. Ha pedig megbecsülik, valószínűleg tovább is használják.
További részletek: https://mittersisters.com/