Miért bízd lakberendezőre a vidéki vendégházad berendezését?

Vidéki szálláshelyek lakberendezési tervezése

Megvan az álom, megvan a ház, talán már a berendezés egy része is. Az összkép mégsem akar összeállni. Érzed, hogy innen még valami hiányzik, de nem tudod megfogalmazni, hogy mi is az. A vendégház berendezési szempontjai sok esetben eltérnek a saját otthonunk berendezésétől.  

Eddig nem nagyon foglalkoztatott a lakberendezés, de most beleütköztél egy jelentős problémába: Fogalmad sincs, hogy hogyan mutathatnád meg a vendégházad egyediségét, hiszen számodra az teljesen magától értetődő. Nem érted, hogy mások miért nem látják benne ugyanazt, mint te. 

Tudod jól, hogyha már egyszer valaki ott volt, sohasem felejti, de fogalmad sincs, hogyan érd el, hogy oda akarjon menni. 

Egyre növekszik a kereslet az igényes magánszálláshelyek iránt, sorra jelennek meg a szebbnél szebb erdei faházak, vízparti apartmanok. Ma már nehéz kitűnni a "nyaralóba még jó lesz" hozzáállással. 

Sorra bukkannak fel a kérdések: 

  • Kinek adjam ki? 
  • Honnan jönnek majd a vendégek? 
  • Hogyan fognak rám találni azok, akiknek tudom, hogy segítséget nyújt majd ez az elvonulási lehetőség?

Tökéletesen tudod, hogy az, amit te nyújtani tudsz, a vendégeid számára komoly életminőség-javulást jelent. Azt is tudod, hogy hogyan kommunikálj erről? Hogy hogyan mutathatod meg a szálláshelyed enteriőrfotóival?

A szálláshelyed megteremtésével egy olyan világ kialakítására van lehetőséged, ahol vendégeid kényelemben, biztonságban, otthonosan érzik magukat, és élményekkel gazdagodva, feltöltődve, új emberként térhetnek onnan haza.

Magával ragadó ügyfélélményre vágysz? Magas vendégelégedettségre, kiváló visszajelzésekre, és visszatérő vendégekre? Keresed az utad az egyediséghez?

Hiszem, hogy minden szálláshelyben, és tulajdonosában ott rejlik az a különleges adottság, amivel felejthetetlenné tudja tenni a szálláshelyét, vendégei számára élménnyé az ott tartózkodást. 

Mi kell az egyediséghez? Hogy tisztában légy a szálláshelyed értékeivel, és azzal, hogy mit tud nyújtani a vendégeidnek. Ha ezek megvannak, akkor pedig minden létező formában ezeket az értékeket képviselni, kommunikálni.

Gyetvai Éva vagyok. Idegenforgalmi közgazdász, vállalkozásfejlesztő, lakberendező.

A szálláshelyfejlesztés megalkotásával a célom egy olyan komplex szemléletmód elterjesztése, melyben a tervezés kiemelt jelentőséggel bír: üzleti terv, marketing terv és ideális vendéghez igazított lakberendezési tervek. Mindvégig szem előtt tartva a fenntartható turizmus eszméjét.

Segítek abban, hogy megtaláljuk a szálláshelyben azt a különlegességet, ami vonzóvá teszi azt, és ami elvezet az üzleti prosperitáshoz.

  • Lakberendezőként a belső kialakítást és dekorációt a szálláshely ideális vendégeinek ízléséhez igazítom, ezáltal emelve a vendégelégedettséget, a visszatérő vendégek számát, a kihasználtságot, meghosszabbítva a tartózkodás idejét, növelve a költést.
  • Turisztikai szakemberként (amit Ökoturizmus szakirányon végeztem) folyamatosan kutatom az alakuló trendeket itthon, és külföldön egyaránt! Egyedi tervezésű, minimalista, tájba illeszkedő, off-grid, glamping, jurta, miniház? Vagy a hívószavaid a "slow living", a tudatosság, vagy a "have it all" mozgalmak? A transzformációs turizmus? Öko, bio, környezetbarát, természetközeli, megújuló, újrahasznosítható, komposztálható, környezettudatos?
  • Vállalkozásfejlesztő közgazdászként folyamatosan szem előtt tartom annak befektetés voltát: bekerülést, megtérülést, igénybe vehető pályázati forrásokat. A marketingen belül az online marketing, branding és vizuális megjelenés, illetve az ideális vendég (célcsoport) meghatározása az erősségeim. Hiszek a küldetéstől vezérelt, egyedi értékekkel bíró, értékrendet képviselő, "deep branding"-ben.
  • Társadalomtudományi, jogi, gazdasági és bölcsészettudományi szakfordítóként (angol nyelvből) rengeteg külföldi releváns forrásból tájékozódom, és tartom naprakészen a tudásomat.
  • Közbeszerzési referensi végzettségem, illetve a közigazgatásban eltöltött éveim alatt megszerzett közigazgatási szakvizsgám eredményeként könnyen szót értek és együttműködök a pályázatírókkal.

2020. március közepén hoztam létre Magyarországon (is) egyedülálló módon, kifejezetten tudatos szálláshelyfejlesztéssel foglalkozó csoportomat, aminek fő célja a fenntartható és transzformációs turizmus piaci igényeken és lehetőségeken alapuló gyakorlatba ültetése.

Fenntartható és transzformációs turizmus

A fenntarthatóság, és a fenntartható fejlődés, mint hosszú távú cél erősödik az életünk minden területén. De mit is takar a fenntarthatóság a turizmusban?

(Forrás: https://eionet.kormany.hu/a-fenntarthato-fejlodes-fogalma)

"A fenntartható fejlődés olyan fejlődési folyamat (földeké, városoké, termelési folyamatoké, társadalmaké stb.), amely kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket."

/Forrás: Egyesült Nemzetek Szervezetének 1987-ea Brundtland-jelentése/

A fenntartható fejlődés egyik alapelve, hogy komplex megközelítéssel, egyszerre veszi figyelembe a

  • környezeti ügyek elvárásait, a
  • társadalmi igényeket, és a
  • gazdasági fejlődés igényeit.

A fenntarthatóság fogalomköre fejlődést jelent, és nem növekedést. (A fogalomkör fenntartható növekedésnek való értelmezése félreértés, hiszen az igen gyakran az erőforrások túlfogyasztását, a jövő felélését jelenti. ) A fenntartható fejlődés "fejlődés a környezet teherbírását nem meghaladó növekedés nélkül... A fejlődés minőségbeli javulást jelent, míg a növekedés mennyiségbeli bővülést." (Herman Daly 1996)

Ahogyan mondani szokták, ez egy háromlábú szék, ami csak mindhárom "pillér" meglétével működik.

A kortárs gondolkodók szerint a természeti környezet határozza meg a társadalom felépítését és működését, és a gazdaság ennek kell hogy megfeleljen. A három alaptényező tehát az új felfogás szerint így épül fel: 

  • A fenntartható turizmus eszméje szerint a szálláshelyed nem kell, hogy kimondottan frekventált helyen legyen. A lényeg, hogy azt a szépséget mutatjuk meg a leendő vendégeidnek, amit Te magad is megláttál benne.
  • Legyen az akár a szülőfalud, akár a gyerekkori emlékeid szívednek kedves helyszíne, vagy bármi más okból magával ragadó helyszín, lehetőséged van azt méltóképpen bemutatni az oda érkezőknek.
  • Egyfajta értékmentés, és értékteremtés ez, hiszen valamilyen formában kötődsz ahhoz a helyhez, tiszteled a múltját, szeretnéd építeni a jövőjét.
  • A szálláshely, és a leendő vendégkör kialakítása belőled indul ki, így lehetőséged nyílik kiteljesedni általa.
  • Támogatod a fenntarthatóság, és tudatosság terjedését.

A transzformációs turizmus fogalma a Transzformációs Utazási Tanács szerint: 

A transzformációs turizmus az, amikor az utazó tudatosan igyekszik szétfeszíteni a saját, megszokott határait, és olyan új helyzeteket keres, amelyek által új módokon ismeri fel saját magát és a világot.

Ez a transzformációs trenddel nem változik meg lényegesen, viszont immáron egy sokkal mélyebb érzelmi szintet is meg kell ütniük a szolgáltatóknak - derül ki az említett trendjelentésből.

A transzformációs utazás számos formában megjelenhet az előre nem tervezett felfedezőúttól kezdve a wellnessen át odáig, hogy a turista egy nemzeti parkban átadja magát a helyi állat- és növényvilágnak.

Attól persze nem kell félni, hogy a lelki megújulást mindenképpen szerény környezetben kellene elérni.

A Wilderness Holdings nevű vállalat ugyanis Afrika különböző országaiban kínál például olyan személyre szabott luxus szafarikat, melyek konkrét célja, hogy az utazó egyéni és mély kapcsolatot alakíthasson ki a természettel és a helyi közeggel. Egy ilyen szafari átlagos ára egyébként 8000 dollár (kb. 2,5 millió forint).

A botswanai székhelyű vállalat Botswanában, Kenyában és Ruandában kínálja a szolgáltatásait, de a lényeg természetesen nem a luxus. A legmagasabb szintű ellátás mellett ugyanis a vállalat komolyan elkötelezett az ökológiailag tudatos turizmus mellett, és szoros együttműködésben dolgozik a helyi közösségekkel.

A CÉG VEZETŐJE SZERINT MINDEZ AZT EREDMÉNYEZI, HOGY A TURISTÁK FELFEDEZHETIK SAJÁT MAGUK ÚJ OLDALAIT, ÉS MÉLYEN INSPIRÁLÓDHATNAK AZ ÉLMÉNYBŐL.

A jelenség lényegét a legjobban Jake Haupert, a Transzformációs Utazási Tanács társalapítójának szavai foglalják össze: 

"Az utazás, a maga legtisztább formájában, módosítja a nézőpontokat, felszabadítja a képzeletet, megértésre sarkall és előhívja az empátiát. Ez pedig a béke ígéretével kecsegtet. A személyes átalakulás pedig végül globális átalakuláshoz vezet."

(Forrás: https://www.origo.hu/gazdasag/20190830-turizmus-elmeny-atalakulas-szafari-utazas.html)


Az első diplomámat 2008-ban végeztem Idegenforgalom, és szálloda szakon, Ökoturizmus szakiránnyal, majd a mesterdiplomám szerint okleveles közgazdász lettem Vállalkozásfejlesztés szakon. Ezzel párhuzamosan végeztem el a szakfordítói képzést angol nyelven a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Három nyaramat volt szerencsém szállodai gyakorlaton tölteni Görögországban, Rodosz szigetén. A későbbiekben nagyon rövid ideig ugyan, de dolgoztam rendezvényszervező, és utazási irodában is. Aztán inkább a pénzügyi terület felé fordultam, és a kislányom megszületéséig revizorként társas vállalkozások utólagos ellenőrzésével foglalkoztam a NAV Dél-budapesti Adóigazgatóságán. 2018-ban úgy döntöttem, hogy lakberendező leszek, és elvégeztem az OKJ-s képzést.

Nagyon szeretek csapatban dolgozni, vállalkozói munkámat az első pillanattól üzleti mentor, és vállalkozói mesterelme csoport támogatja.

Az otthonom fotói megjelentek az Otthonok, és Megoldások Magazinban, szakértői cikkeimmel a Pont Magazinban (Újbudai Kulturális Magazin), Online Beauty Fórum, illetve a Hazai Vendégváró Magazin hasábjain találkozhatsz. Tavaly év végén részt vettem a "What's Next?", turisztikai hogyan továbbról szóló szakmai kerekasztal beszélgetésben. Szakértői interjút adtam az Értékeléstuning Fb fórumán, melynek címe: A szállások kialakításánál a legfontosabb, hogy ismerd a célközönséged, illetve a Legyél Instakész Instagram felületén 5 tipp a gördülékeny fotózáshoz címmel.

Az ebook-om megírása épp folyamatban van, Tudatos szálláshelyfejlesztés - A lakberendezés jelentősége a szálláshelyek online marketing rendszerében a fenntartható turizmusért címmel.

Létrehoztam az első, kimondottan vidéki szálláshelyek fejlesztésével foglalkozó csoportot Facebookon, ami ma már közel 900 tagot számlál. Lakberendezés, online marketing és fenntartható turizmus a témáink, így folyamatosan első kézből kapok naprakész, releváns információkat ezen a réspiacon.

Szeretem az innovatív megoldásokat, így az általam használt Archline tervezőszoftver és a Zoom segítségével gyakorlatilag teljesen helyfüggetlen módon nyújtom a tervezői, és tanácsadói szolgáltatásomat osztott képernyővel real time-ban (akár felvételről utólag is visszahallgatható formában).

Milyen tapasztalataim voltak eddig az online tervezéssel kapcsolatban?

  • Sokkal nagyobb elismerést, megbecsülést kaptam a konzultációk hatására, mert a megrendelőim valós időben tapasztalták meg, hogy hány kattintás egy szoba...
  • A WOW élmény eddig még mindenkinél megvolt, talán mert nagyon szeretünk a színfalak mögé látni, olyan mint egy látványkonyha.
  • Együtt tervezünk, együtt gondolkodunk, közösen haladunk.
  • Sokkal gyorsabb, hiszen előfordul, hogy fellobban egy kósza gondolat, egy "mi lenne ha", de gyakran az első lépés után el is illan, és azonnal visszafordulunk.
  • Mivel a konzultáció alatt végig beszélek, ezért tudod, hogy mit, miért úgy csináltam ahogy, kapsz egy szemléletmódot, amit tovább tudsz vinni akár a többi helyiségre is, ha azokat már nem szeretnéd megterveztetni.

Szintén egyedülálló módon a design koncepció kidolgozását az ideális vendég meghatározása előzi meg, így a projekt teljes időtartama alatt szem előtt tartjuk a kiszolgálni kívánt vendég igényeit, preferenciáit.

A szálláshely belső kialakítását a brand részeként kezelem.

Vélemények a közös munkáról

"Újra és újra végignéztem és hallgattam a videót. Mindig újabb tanácsokat hallottam és láttam. Még többször meg fogom nézni! Nagyon hasznos! Szakmai szemmel és hozzáállással megfogalmaztad azt amit Én csak éreztem. Nagyon sok jó és értékes tanácsot kaptam. Ezeket próbálom alkalmazni. Csillárt is!😊 Célközönséget tökéletesen meghatároztad. Pont ez a két kategória. Nagyon örülök, hogy éltem ezzel a lehetőséggel. Foglak keresni biztosan. Most pedig először szétnézek itthon az örökségek között más szemmel!"

Fazekas Judit szálláshely-tulajdonos

"Nagyon szépen köszönöm! Éreztem, hogy a szőnyeg, ágytakaró cserével sokat javíthatok az összhatáson. Ezt, hogy így bemutattad, most már látom is. Köszönöm. Nagyon tetszik minden, amit javasoltál. Az egységes fa használatban is igazad van. A szőnyeg azért olyan kicsi, mert ezt praktikus takarítani minden vendég után. :) A II-es ház élénk falszíne már eltűnt. :) 4 hétig festettük a karantén alatt. Kellemes krémszínű lett minden helyiség. Egyszóval nagyon köszönöm a segítséget, megfogadom a tanácsokat!"

Papp Lászlóné Ilona szálláshely-tulajdonos

"Átutaltam az összeget és kíváncsian várom a kurzus anyagát. Nagyon tetszenek a youtube-os ismertetőid. Sok tudás és odaadás van bennük: gratulálok! További sikeres tanítást, eredményes munkát kívánok!"

Barta Mónika

"Nagyon hasznos, és sok jó, és új információt kaptam a mini kurzusban a videókból sokat tanultam. A facebook csoportban is sok hasznos információt kapok. Gratulálok, nagyon kedves és közvetlen a stílusa, nagyon szimpatikus ez számomra."

Budaházy Zsuzsanna szállásadó

"Köszönöm szépen a segítséget, megmutattam a család többi tagjának is, mindenkinek tetszik a "terv". Remélem mihamarabb sikerül is megvalósítani. Nekem elsősorban a falburkolatok miatt tetszett nagyon, ez a valós idejű online tervezés, konzultáció. Továbbá a konkrét bútorok, kiegészítők használata. Egyedül a hang, háttérzaj volt kicsit kellemetlen, nem tudom használsz-e külső mikrofont, vagy valami hasonlót, ezt elfelejtettem kérdezni:) A felső szintet még átgondolom,hogy milyen segítségre lenne szükségünk.Köszönöm addig is."

Illés Martin

"Végignéztem a videókat és a munkafüzetet, és szeretném még egyszer megköszönni! Nagyon hasznosnak tartom őket az alapokhoz. Így kezdő, (még) kívülálló szállásadóként, nekem igazából egy nagyon jó megerősítés volt a kurzus, hogy jó az, ahogy nekiláttam, ahogy gondolkodom, pl. a célcsoport kigondolása volt nekem is az első lépésem, a színek kiválasztása, a moodboardok is megvoltak... A gyakori hibákról szóló videót tartottam a legérdekesebbnek talán, hosszabb is lehetett volna :) Jó tipp volt, hogy modellezzünk le, amit csak tudunk. Én speciel a színekről is hallgattam volna többet, de persze azt meg tudom nézni magamnak én is, ahogy mondtad. A munkafüzet pedig tök jól lekövette a videók tartalmát, jó lesz majd pár év múlva visszanézni. :)Köszönöm még egyszer és jó hétvégét kívánok!"

Simigh Mariann

"Éva nagyon nagy segítség volt számunkra, mivel első házunkat építjük és teljesen el voltunk veszve a rengetegben. Sok-sok kérdés és képnézegetés után teljesen ráérzett a stílusunkra, tudta, hogy mit is szeretnénk és ez alapján állította össze a terveket, teljesen személyre és a mi igényeinkre szabva. Nagyon kedves, türelmes és segítőkész volt, minden kérdésünkre válaszolt."

Karnuts-Takács Zsuzsanna, Csepel

"Éva új elképzelést és dimenziót nyitott a tervezésnél. Olyan ötletei voltak, ami Nekünk soha nem jutott volna eszünkbe. Egy tökéletes, a Mi igényeinkhez igazodó nappalit kaptunk. Köszönjük!"

Finta Benedek, Veresegyház

"Éva sok apró kérdésben irányba helyezett minket, az eltöltött másfél óra alatt számos jó tanácsot, praktikát osztott meg velünk. Hasznosnak éreztük a tanácsadást, könnyebben el tudtunk indulni utána."

Papp Zsófia, Budafok

"Éva munkájával nagyon elégedettek vagyunk. Proaktivan és gondoskodóan fordult a kéréseinkre. Úgy éreztük, hogy nem vagyunk egyszerű esetek, más ízléssel rendelkezünk, de ő kellő türelemmel, szakértelemmel összegyúrta az elképzeléseinket.Segítségével egy harmonikusabb és élhetőbb otthont tudunk teremteni, ami kifejez minket és amiben valóban otthon tudjuk érezni magunkat.Ezúton is köszönjük a segítségedet."

Sánta-Gruz Csilla, Sánta Csaba, Budapest

Hogyan tudok Neked segíteni?

A közös munkát minden esetben egy nyitó-konzultációval kezdjük, mely során feltárom, hogy a szálláshelyfejlesztési tervek milyen kiforrottsági szinten vannak (például, hogy megvan-e már az ingatlan, vagy még vásárlás előtt állsz). A nyitó-konzultáció célja, hogy feltárjuk, hogy mi az, amiben a segítségedre tudok lenni, illetve, hogy mi az, amiben úgy gondolod, hogy segítségre van szükséged (ha szükséges, ajánlok más szakembert). A nyitó-konzultáció végére el fogjuk tudni dönteni, hogy szeretnénk-e, illetve hogy milyen formában együttműködni. 

Miben különbözik a szálláshely-specifikus lakberendezés a hétköznapi értelemben vett lakberendezéstől?

  • A berendezést minden esetben az ideális vendég igényeihez igazítjuk (nem feltétlenül egyezik a sajátunkkal).
  • A szálláshely funkcióját tekintve, mivel ott nem életvitelszerűen él senki, funkcionális térszervezésében eltér a hagyományos értelemben vett otthontól.
  • A befektetési szemlélet elsődleges.
  • A berendezés, a dekoráció és a stílus a vállalkozás értékrendjét, küldetését képviseli, az arculat része.
  • Az enteriőr célja, hogy eladja a vendégéjszakákat: vizuálisan vonzónak kell lennie, jól pozicionáltnak (a leendő vendég meglátja benne önmagát).  

Személyre szabott egyedi árajánlatot készítek.   

  • A közös munka első lépéseként egy másfél órás egyéni konzultáció keretében meghatározzuk az ideális vendéget, illetve a leendő szálláshely hangsúlyozni kívánt egyedi értékeit.
  • A következő konzultáció alkalmával megkezdjük a szálláshely lakberendezési koncepció terv kidolgozását. Erre maximum 3 x 1,5 óra elegendő szokott lenni, de minden esetben elégedettségi garanciát vállalok. Közös célunk, hogy olyat alkossunk, ami mind a Te, mind az ideális vendéged  igényeit kielégíti. Az minden esetben az aktuális lakberendezési trendeket, lakberendezési alapelveket és piaci igényeket is figyelembe véve kerül kialakításra.
  • Kérheted szakértőtársam segítségét az üzleti terved kidolgozásában, a pályázati lehetőségeid feltárásában, illetve finanszírozási kérdésekben.
  • Lakberendezési tervek tartalmaznak:
  1. Az előzetesen tisztázott igényeknek megfelelő berendezési vázlatot két különböző verzióban, Zoom-on keresztüli élő tervezéssel, módosítási lehetőséggel.
  2. A lakberendezési koncepció tervben meghatározott stílusban, színekben, hangulatban megtervezett enteriőr vázlatterveit, Zoom-on keresztüli élő tervezéssel, módosítási lehetőséggel.
  3. A tervezett helyiségek látványterveit.
  4. Méretezett, berendezett alaprajzot.
  5. Méretezett falnézeteket.
  6. A betervezett mobiliák és kiegészítők beszerzési helyét, konszignációs listát.
  • Kivitelezést, és tervezői művezetést nem vállalok, de a kivitelezés ideje alatt folyamatos konzultációs lehetőséget biztosítok. 

Online marketing

  • Konzultációs lehetőséget biztosítok online marketing témában.
  • Igény esetén vállalom a lakberendezési tervezéssel párhuzamosan a marketing kommunikáció megkezdését is a kialakításhoz, felújításhoz kapcsolódó releváns témákban (képviselt értékek, küldetés, egyedi adottságok, történet, nehézségek, azok áthidalása stb.), hiszen ezek az információk szükségesek a lakberendezési tervek kialakításához is. Így a felújítási munkákkal párhuzamosan megkezdődhet az érdeklődők gyűjtése (közösségi média követőtábor alakítása hirdetésekkel), és nyitásra azok vendégekké konvertálása. 
  • Vállalok fotózásra való felkészítést konzultációs formában, illetve helyszínen szervezéssel, dekoráció-beszerzéssel együtt.

Online kávézás

Élj a fél órás ingyenes igényfelmérő beszélgetési lehetőséggel: egy online kávé mellett megbeszéljük, hogy milyen szálláshelyfejlesztési vágyaid, illetve lehetőségeid vannak és hogy miben tudok a segítségedre lenni! Az online kávézást követően elkészítem számodra az egyedi, tételes árajánlatodat.

Szeretnék élni az online kávézási lehetőséggel!



Vannak az életben sorsfordító pillanatok és nagy homlokra csapások "basszus, erre eddig miért nem gondoltam" hanghatásokkal. Nekem sok ilyen homlokcsapkodásom volt az elmúlt két évemben. A barátaim már tudják, hogy egy újabb ilyen pillanat sztorija következik, ha úgy kezdem, hogy "megvilágosodtam"!

Aki követi a munkásságomat itt a blogomon, vagy a Facebook oldalamon (Alkotóház néven), az már tudja, hogy rövidtávú kiadásra szánt ingatlanok felkészítésével, stylingjával foglalkozom. A most bemutatott projektben segítségemre volt a kolléganőm Balogh-Biró Csilla (Biró Csilla Home Staging), de muszáj kiemelnem magát a Megrendelőt is, hiszen csodás...

Szinte hihetetlen, hogy tényleg micsoda ereje van annak, ha az ember konkrétan és megingathatatlanul tudja, hogy mit akar! Ez történt velem is idén! Megpróbálom röviden elmesélni!